Leuk dat u hier bent
In oktober 2008 is Voorbij Mels uitgekomen. 'Licht literair, edgy, spannend en ontroerend,' zegt de uitgever dan. Op deze blog vindt u verhaal-fragmenten, cliffhangers, bloopers en wat onzin uit mijn dagelijkse leven. Het debutantenpad gaat niet altijd over rozen.

donderdag 18 september 2008

Boon

In het dorp waar ik vandaan kom, waren de tandartsen een beetje vreemd. Toen ik klein was, hadden we de tandarts waarvan iedereen zei dat hij aan het einde van zijn werkweek naar de gevangenis ging. Belastingfraude.
Een paar jaar later zat er weer een andere tandarts. Laten we hem hier maar even Boon noemen, want zo heette hij namelijk. Boon was bijzonder. Als er een gaatje moest gevuld, verdoofde hij je nooit. Verdoven was voor watjes. Ik was zestien en geloofde hem.
Boon droeg ook nooit latex handschoenen. Hij had een speciale spray die zijn handen net zo goed beschermde als rubber. Ik was zestien en wist dat dit niet kon.
Ik verhuisde naar Amsterdam. Ik kreeg een nieuwe tandarts, zijn naam ben ik vergeten. Deze tandarts droeg lasbrillen en handschoenen. Hij maakte een foto van mijn kiezen. ‘Hier zie je dat de vulling tussen je twee achterste tanden helemaal doorloopt. Je tandarts heeft er als het ware één enorme kiesvan gemaakt.’
Over een half uur moet ik weer naar de tandarts. Deze tandarts heet Eddo. Eddo mijn held. Tijdens zijn wortelkanaalbehandeling heb ik gewoon een half uur in die stoel liggen snurken. Iedereen die mij kent weet dat ik de slechtste slaper van de wereld ben, maar Eddo zit aan mijn tanden en ik ben weg. Zo meteen krijg ik van hem een kroon. Oké, een kroon klinkt niet heel cool, maar mijn kiezen hebben vroeger wat te verduren gehad.
En Boon? Boon kreeg de griep. De griep werd erger en erger, echt, Boontje was heel ziek. Maar Boon ging niet naar de dokter. De dokter was voor watjes. De griep sloeg op zijn hartkleppen. En toen ging hij dood.
En nu moet ik rennen, anders kom ik te laat bij Eddo.

4 opmerkingen:

Mireille van Hout zei

Sorry Greet en An, ik heb jullie reacties gewist. Geen idee hoe het kan, maar... ZIP, en ze waren verdwenen. Geen opzettelijke censuur, excusez. En inderdaad, dit tandarts stukje hoort hier niet (want geen bal met boek te maken), het floepte er zomaar tussendoor.

Anoniem zei

Is juist leuk! Vaker doen!

(die stukjes dan hè, niet het wissen ;-))

Miel zei

Haha, erg herkenbaar...
Ik heb een andere tandarts in dat dorp, maar ik heb die ook nog nooit met handschoenen gezien, of zelfs met spray...
Nou ja, is vast goed voor de weerstand!

Ik ben al erg benieuwd naar je boek!

Groetjes!!

Anoniem zei

Slaap lekker !!