Leuk dat u hier bent
In oktober 2008 is Voorbij Mels uitgekomen. 'Licht literair, edgy, spannend en ontroerend,' zegt de uitgever dan. Op deze blog vindt u verhaal-fragmenten, cliffhangers, bloopers en wat onzin uit mijn dagelijkse leven. Het debutantenpad gaat niet altijd over rozen.

dinsdag 2 december 2008

Hormonenbitches en de sterren


Google alert, geplaatst, 12 uur geleden, op Recensieweb: Hormonenbitches hunkeren naar stevige verkering. Die zin herkende ik, want die staat in mijn boek. Een oordeel over mijn boek op Recensieweb. De site die Herman Brusselmans kort geleden voor zijn laatste boek één ster gaf, van de vijf wel te verstaan. De Geheime Newton van Geert Kimpen kreeg er vier, al had vijf van mij ook gemogen. Het Recht op Terugkeer van Leon de Winter daarentegen - een prachtig boek! - gaven ze maar twee. Ik klikte dus ook vooral niet door naar het artikel.
Eerst maar de andere recensies van de afgelopen dagen bekijken. Een keer twee sterren, twee keer drie, een keer één. Vaatwasser uitruimen. Telefoontje doen. Nog een oude recensie. Tomtietomtiedom. Uur U, het werd tijd voor deze sissy, de muis schoof onherroepelijk naar de plek des onheils. De afgelopen weken kreeg ik buiten Bol.com twee officiële recensies, die waren allebei positief. Erg positief. Op naar nummer drie. Klik.
Twee sterren. F**k.
'De roman is geschreven in een vlotte goed leesbare stijl doorspekt met (erg veel) 'hip' Engels. De hoofdpersoon en verteller Roos geeft blijk van spitsvondigheid en een aangenaam gevoel voor ironie. (...) Voorbij Mels is een onderhoudende zedenschets van hoogopgeleide dertigers in Amsterdam en hoe ze worstelen met werk, seks en relaties.' (...) 'Maar hoe ingrijpend al die gebeurtenissen ook zijn, de lezer wordt er eigenlijk nauwelijks door geraakt.' Nou, ikke wel. Snif. Snif. Snif.

NASCHRIFT: Voor zover ik iets van html begrijp, staat in mijn werkvlak boven deze regel de link naar de recensie. Die heb ik het afgelopen kwartier namelijk 47 keer hiernaartoe gekopieerd. Is het Murphy, is het een engel, het lukt in ieder geval maar niet met het invoegen van die link. Aan mijn onwil ligt het niet, maar als u het artikel wilt lezen, moet u doe het zelven: www.recensieweb.nl. Ook dat nog.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee, maar hij schrijft ook: 'Mireille van Hout speelt op vermakelijke wijze met het taalgebruik van trendy dertigers.' En: 'De verhalen over Roos en haar boezemvriendinnen kunnen zeker aanspraak maken op de status van een Amsterdamse Sex and the city.'
Not too bad!

Anoniem zei

Precies zoals An zegt: de recensie zit werkelijk vol met heel positieve dingen! Bijna verrassend dat hij dan toch besluit om 2 sterren te geven.

Wat ik me echter wel een beetje af vraag: valt Frank wel in jouw doelgroep? Ik kan me voorstellen dat Frank z'n vriendin/zus/moeder er nog een ster of 2 bij had gezet.

Mijn oordeel: *****

Anoniem zei

Yep, hier is ze weer, die vervelende dame uit afrikaans oedjoeboeboeland. Heb hem uit! Wat?? Je boek! Van mij krijg je drie sterren, en geloof me, ik ben een kritische lezer....
Heb inhoudelijke feedback voor als je dat graag wil, maar misschien zit je daar helemaal niet op te wachten. Als je me mailt, zal je mijn ongezouten opinie persoonlijk toesturen, kun je daarna besluiten of je het openbaar wilt...

Anoniem zei

Mireille, kijk gewoon naar de inhoud (die is eerlijk kritisch, maar ook positief) en maak je niet druk om de sterren, sta erboven, als een ster!
Gewoon een fijn volgend boek gaan schrijven.

Anoniem zei

Ik bedoel NOG een fijn boek...