Leuk dat u hier bent
In oktober 2008 is Voorbij Mels uitgekomen. 'Licht literair, edgy, spannend en ontroerend,' zegt de uitgever dan. Op deze blog vindt u verhaal-fragmenten, cliffhangers, bloopers en wat onzin uit mijn dagelijkse leven. Het debutantenpad gaat niet altijd over rozen.

zaterdag 6 december 2008

Übercool klapvee en de derde kerstdag


Er was eens een organisatie in Amsterdam die een mooi feestje gaf. Die organisatie noem ik voor het gemak maar Meubelstukken, want zo heet hij namelijk.
We vierden het feestje op derde kerstdag, dat deden we al sinds de geboorte van Jezus of zo. Ooit heette het Speedfreax, we dansten op garage in Club de Ville en het was superglam. Daarna werd het het wonderland van Fucque les Balles, edgy, way beyond - ja wat eigenlijk - everything, zeg maar. Paradiso was the place to be. Weer een paar jaar later veranderde het in Manifesto, postpunk en rauw. Opnieuw ging het dak eraf.
Net na de jaartelling kocht je bij Club de Ville je kaartje gewoon 's avonds aan de deur. Iedereen die wilde, kon naar binnen.
Dat veranderde. Je kreeg je een flyer in je bus met een code die je moest inspreken op een voicemail. Dat voelde best bizar. "PostfuckingMiekeTelkampkutjeaandechampagne," of zoiets moest je dan zeggen. Soms nam de koning ook gewoon zelf de telefoon op. 'Mag ik vier kaarten?' vroeg je hem.
'Oke,' antwoordde Joost van Bellen. 'Tot dan.'
Behalve bestellen, kon je de kaarten trouwens ook gewoon in een winkel kopen. Dan had je geen code nodig. Het feestje kreeg meer bekendheid. 'Het coolste feest van het jaar.' De halve stad wilde er naar toe. Je kon de kaarten niet meer bij Meubelstukken bestellen, maar je kocht ze bij Lady Day of zo. Dat ging trouwens nu alleen nog maar als een flyer had. In de loop van de middag was het feest soms al uitverkocht. Zo snel, we waren verbaasd.
Maar het jaar daarop waren de kaarten al binnen anderhalf uur weg. En het afgelopen jaar verloor een meisje bij de deur van de Dieselstore zelfs voor altijd het topje van haar vinger in het gedrang om de kaarten. Al kan dat van die vinger ook een broodje aap zijn, misschien hebben ze in het ziekenhuis dat topje er weer aangezet. Zou zomaar kunnen.
Dit jaar hoef je niet om half 7 's ochtends met je thermosfles hete chocomel naar de Heiligerweg. Dit jaar is de kaartverkoop digitaal. Met de code die wij hebben ontvangen, loggen we met z'n honderden vanaf vanochtend 6.00 uur in op www.moneyfesto.nl
Goed opgelost; buiten is het koud, iedereen tien vingers, relaxed.
Maar de organisatie heeft iets bedacht. 'We verkopen ieder uur maar twintig kaarten. De kaartverkoop duurt daarmee 3 x 24 uur.'
Een flyer geeft recht op vier kaarten. Iedereen wil er vier, dan kunnen je vrienden die dat ding niet in hun bus krijgen namelijk ook mee. Het eerste uur waren die kaarten 60 euro, daarna werden ze 80. Hoger kan ook nog, lezen we op de site.
Klokslag het uur loggen we in. Om bij die eerste vijf te horen.
Ik heb het nu drie keer gedaan. Ik herinner me niet wanneer ik me voor het laatst zo dom voelde. O nee, jawel.
Het uur hiervoor.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, ik zit dus ook als een malle achter die computer, wat een helse ellende. Het is net alsof je je moet inschrijven voor je schoolfeest! Ik dacht, laat ik het eens 'googelen'.... Voorbij vliegt de tijd helaas niet, en een broertje die Mels heet, dus maar eens koekeloeren....

Gelukkig zijn er nog meer volgzame rakkers op het world wide web!

chantal zei

Zucht...
Je dom voelen, kweet er alles van! ;)
Had vanmorgen mijn wekker gezet, 6 uur! Dacht dat ik slim zou zijn.
Dat leek ook zo want ik kwam in de shop, totdat ik op het voer je unieke code in scherm. Ik snel de code ingetikt en OK geklikt... kreeg hierna de volgende melding "terwijl u aan het bestellen was waren de kaarten uitverkocht"
let op: ik heb het hier over nog geen seconde... kon wel janken!
maar goed, ik wil er gewoon heen! en wil er moeite voor doen. heb een leger aan mensen klaarstaan met wie we gaan trachten 3 kaarten p/p te kopen. (leek ons slimmer dan 4, in verband met beschikbaarheid) maar goed, ieder uur denk ik... WAAR BEN IK IN HEMELSNAAM MEE BEZIG!
zucht, succes allen :-D

Mireille van Hout zei

Haha, ik zag hier ook allemaal mensen die al om 6.02 uur maar een beetje online zaten te wezen op hun Hyves. Vindt Meubelstukken haar publiek eigenlijk wel leuk? Nog vier minuten te gaan. Dit schaap geeft het zo toch maar weer een go. Succes allen...

chantal zei

ze vinden ons best aardig, ja... wat jij?! ze betalen zomaar 90 euries voor een kaartje die normaal 65 euro kost! they love us!
boehoe, net weer niks.:-(
maaaaar, ik ga 't om 13:00 uur gewoon weer proberen....
good luck aan ons allen!

Anoniem zei

Tip van een gelukkige koper: zet in je ene scherm de www.dejuistetijd.nl en zet je code in de "plak stand" (als in dat je alleen nog maar ctrl v hoeft te doen als je zover bent). Aftellen tot 3 seconden voor het uur U en dan als een malloot naar je andere pagina en op bestellen klikken.

Misschien was het mazzel, maar ik sprak meerdere mensen die gewoon hun eigen tijd op hun pc in de gaten hielden en laat die nou net niet altijd de juiste zijn..

succes :-)

Mireille van Hout zei

Gelukt! Dank voor de tip. Ik logde een seconde voor tijd in. Manieren waarop het anderen lukte:
- steeds opnieuw je code intikken ook als je de melding krijgt dat het is uitverkocht
- gewoon later inloggen
- minder dan vier kaarten bestellen.
Successuccessucces

Anoniem zei

Wat een debieligheid voor een feestje. Drie kaarten zei je? Ga ik dat ook es proberen, want na 13 keer proberen en 5 keer bijna raak ben ik het spuugzat.

Anoniem zei

Eindelijk 2 kaarten kunnen bemachtigen. vanaf 6.00 als een gek bezig. Ik heb me nog nooit zo dom gevoeld maar na een paar keer proberen wordt het een soort sport. Maar echt een succes kan ik deze manier van kaarten verkopen niet noemen. Ik heb de tips van suzan opgevolgd, en toen lukte het in 2x ( 2 uur ). kaartjes kosten 40 euro. Zijn er echt mensen die 110 euro betaald hebben? of was dat een grap van meubelstukken?
Een leuk feest hebben we nu allemaal wel verdiend denk ik zo!
Pascal

Mireille van Hout zei

Dat is een grap van Meubelstukken, maar dan wel eentje die ze kunnen cashen. Ik ken mensen die inderdaad 120 euro hebben betaald. Píng.

Anoniem zei

Hoi allen,
Ik heb een overzicht van de verkoopprijzen tot nu toe:
za 6:00
za 7:00 80
za 8:00 110
za 9:00 80
za 10:00 30
za 11:00 100
za 12:00 90
za 13:00 100
za 14:00 65
za 15:00 110
za 16:00 80
za 17:00 110
za 18:00 120
za 19:00
za 20:00 70
v 21:00 40
za 22:00 90
Gemiddeld 83 euro. Meubelstukken doet het goed in de kredietcrisis!
Ik zag net dat er tussentijds(dus niet op het hele uur) ook nog kaarten beschikbaar waren, wellicht omdat iemand de betaling niet goed heeft afgerond. Tussendoor nog een keer een gokje wagen is dus ook nog een tip!

Anoniem zei

Ik log net in, om 1 uur snachts!! en er zijn geen kaarten beschikbaar!! Wat zouden de verkooptijden zijn? Ik heb van insiders begrepen dat de verkoop door gaat tot 20 december!!!! Misschien verklaart dat een hoop?

Anoniem zei

Het lijkt wel of de organisatie, Meubelstukken dus, er een vreemdsoortig masochistisch genoegen in schept, ons te zien kronkelen voor kaartjes. What's next? In je nakie in de spagaat een rondje Leidseplein? Ik ben ook van de generatie als hierboven omschreven (38 jaar, RoXy-adept) en ik herken de verhalen. Gelukkig heb ik via via een kaart weten te bemachtigen maar de voorpret is reeds verdwenen. Want met wie ga ik feesten de 27e? Van de "oude clan" heb ik begrepen dat het gros geen kaart heeft weten te bemachtigen. Vond sowieso de laatste jaren het publiek niet meer als anders. 24-jarigen??? Met alle respect maar er zijn genoeg andere leuke feestjes voor jullie. Voor ons "oudjes" is dit het enige (en OHAF) waar wij nog met elkaar kunnen feesten. BLIJF VAN ONZE FEESTJES AF!!! Maar ja, wat verwacht je dan als het Meubelstukkenfestival #1 uitgebreid aan bod komt in RTL boulevard? Ik voel me nooit oud maar nu wel.....

Anoniem zei

Haha, blijf van onze feestjes af rotkinderen, klinkt leuk en in het kielzog van "vroeger was alles beter" nog leuker!

Kom op jongelui, zet je snelste vinger klaar en lees, om kwart voor het heel nog even snel, een hoofdstukje uit The Secret!

Yes we can!

Anoniem zei

Jezus... 40 euro?! Wat goed!! Ik heb 90 euro betaald. Stelletje afzetters :-( Voel me wel een beetje een sukkel dat ik erin meega. Maar goed, als ik er straks sta dan weet ik nu al dat ik blij ben dat ik het heb gedaan. Heb alleen wel vannacht bijna geen oog dichtgedaan omdat ik geen outfit weet te bedenken. Hoe kinderachtig kan je zijn op je 36e.

Anoniem zei

40 euro was ik inderdaad wel blij mee! lullig inderdaad dat jij en meerdere 90 of meer moeten betalen. Dat gaat echt nergens over.
De prijs om 12.00 zojuist was maar 10 euries! dus mensen hebben echt geluk als ze nu kaarten hebben gekocht.
En ja...een outfit.volgende uitdaging!
heel veel succes allemaal :-)
pascal

sylvia zei

Waar is Meubelstukken in godsnaam mee bezig dit jaar?! Iedereen zit in zijn vrije weekend nu elk uur tussen vrees en hoop achter de PC. Grappig bedoeld en leuk verzonnen, maar het is gewoon niet leuk meer! Er gaan al stemmen op om een anti-Manifesto feest te geven op dezelfde datum. Wat iemand hierboven ook al zegt, de oude garde zal er niet meer bij zijn, die hebben geen zin om dagen achter de PC te zitten. Het wordt een heel ander feestje dit jaar!
Liever had ik gisteren vroeg opgestaan en in de rij gestaan bij Lady Day, nog gezelliger ook...maar wel altijd een kaartje kunnen krijgen op die manier! En nu is de helft van de kaarten blijkbaar verkocht, maar ik heb nog niemand gehoord die iemand kent die het wel gelukt is... Je gaat bijna aan fraude denken?!

Anoniem zei

Site geeft nu aan dat het voorlopig uitverkocht is.
21 december komer er nog een zeer beperkt aantal kaarten...

Anoniem zei

Kaartjes worden nu verkocht voor bedragen waar een bijstandsgezin een maand van rond kan komen of ik een leuke vakantie kan houden. Jammer joh....

Anoniem zei

Ach, voor een beetje corpslid is die 120 euro gelukkig wel lekker te doen. Ha!