Leuk dat u hier bent
In oktober 2008 is Voorbij Mels uitgekomen. 'Licht literair, edgy, spannend en ontroerend,' zegt de uitgever dan. Op deze blog vindt u verhaal-fragmenten, cliffhangers, bloopers en wat onzin uit mijn dagelijkse leven. Het debutantenpad gaat niet altijd over rozen.

maandag 16 februari 2009

De prins


Ik ben geboren in het land waar ze koffie uit een tes drinken. Een lekker ding heet er een moi menneke , een lekker wijf een moi meidje en een broek een bòòks. Nee, zeg geen box, want dat is ook in Brabantland gewoon dat ding met houten spijltjes waar de baby in ligt te pruttelen.
Terwijl wij in Amsterdam over een paar dagen met ons blauwe mandje voor de kassa bij Albert Heijn staan, slaat onder de rivieren de damp uit de kroegen. Damn, ieder jaar kriebelt het weer bij mij. Carnaval.
'Ga jij dit jaar?' vraag ik dan aan vriendin mede-brabazone, kei moi meidje, ooit partner in crime.
'Janee, kut, moet werken.'

Ik heb op deze blog nog nooit iemand gefeliciteerd, maar vandaag wil ik Ruud feliciteren. Lieve Ruud, goed gedaan, potverdorie, ik heb het zelfs nooit tot Prinses Carnaval van de klas geschopt, maar jij wel mooi Prins Carnaval van Lampegat. Of Eindhoven, what's in a name. Prins Rudolfo. Proficiat. Met zo'n mooi feestbeest moet het dak er wel af. Beste Ruud, woensdagavond komen wij zeker langs.

PS. En nu ik toch bezig ben, doe ik hierbij ook maar meteen de groeten aan ons mam, ons pap, onze Bas, ons Bauk, ome Peter, tante Maria en aan iedereen die ik vergeet. Kei gezellig.
PS, deel 2. Wilt u meer weten over de taal van het land van de moie meidjes, dan beveel ik u dit van harte aan.

NASCHRIFT: Wis en warempel, ik word gemaild over tassen koffie en boxen. Is het nou een tas of een tes? Mijn Brabantse koffietafeldays are over, want ik zat fout. Een Brabantse tes is een broekzak. En een tas een kopje. Alle drommels.
Wat betreft de boks of bòòks: wat mij betreft is dat toch geen boks. Want het verschil zit hem in de korte, open o in de (baby)box en de net ietsje langere, gesloten o in de (onder)bòòks. Om verwarring te vermijden, heb ik hier voor de schone Brabantse onderbroek die men aantrekke na de douchebeurt wellicht een aardige suggestie. Verschonning is hier ook op zijn plek.
Maar nu gaat het hier over onderbroeken, terwijl ik over de prins wilde schrijven. Potverdorie.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Oetoch!

Anoniem zei

iets meer naar links op de kaart hebben ze het echt over meskes :-)

Mireille van Hout zei

Zootje fatale vrouwen he, daar in Brabant.

Anoniem zei

Carnaval! Lekkur hossuh me z'n alle. En as 't afgelope is me 'n heul del noar Tej Tat, veur unne lekkere loempia. Da klinkt zo heul exoties, war?

Ik goi ut wir misse di joar. Tis moi klote.

Anoniem zei

's Bauk! Goadde gij ok nie di joar?

Anoniem zei

He MissP. Nieje, ut zit er nie in. Denkik. Tis wel sunt, want kheb wel un pekske kloar ligge. Zoals altijd.
Moar gij ok nie, zo te zien? Wilde anders mijn pekske lene?

Anoniem zei

Nou dan goi ik mar allenig. Zoveul zin hek 'r nou ok wir nie in. Ok al won ik dan midde in Braabant.
Houdoe.
Bas

Mireille van Hout zei

Befoeievveltoch!

Anoniem zei

Mar durskes van onzen Egbert toch, godde gullie allebei nie mer uit me de Carnaval?? Befoeitochevvel. Zal ut wel rustig zen in de stroat, en jullie keinder goan die ok gen carnaval houwen? Hebbe ze genne foekepot gemakt van un verkesbloas.
houdoe en de groete van
Ome Tiny en Tante Maria

EL zei

ja da war zaker un verrekus goei fiske gister en dan goan wij hier merreguh en overmerreguh en dan en dan en dan er ook nog efkes stevig d'r tegen an ! en wa'ne skon prinska, of nie dan?

Hey Mireiile, leuk dat je hebt geschreven op mijn blog, jammer dat de uitbater een veiling te rumoerig vond dus hebben we jouw prachtige boeken nog in reserve voor een ander moment... misschien een ludieke online veiling op ebay?

groetjes van de kleine prinses